En el salón de clases y en la oficina
Introducción
Hi, welcome to class 4!
Qué gusto poder encontrarte en esta nueva sesión, espero que sigas descubriendo este curso de Inglés 1 y lo encuentres fascinante.
En inglés existen varias palabras de vocabulario indispensables para poder hablar sobre el salón de clase y la oficina y a continuación marcaremos algunas de las más básicas, pero además es importante dominar expresiones como el modo impersonal del verbo haber, para poder señalar lo que hay en un sitio específico, de otra manera solo aprenderemos palabras sueltas sin un propósito comunicativo, por tanto, en esta clase podremos dominar ambos aspectos y lograr la competencia comunicativa.
Ready? Let’s get into it!
Desarrollo del tema
Ahora vamos a aprender el Mobiliario y útiles del salón / Furniture and classroom utensils:
Revisa el siguiente vocabulario:
Desk, table, chair, blackboard, white board, pen, pencil, pencil case, eraser, pencil, sharpener, compass, ruler, marker, TV screen, CD player, speaker(s), poster paper, highlighter.
Revisa el siguiente vocabulario.
Materiales y muebles de la oficina / Office furniture and materials: Office desk, office chair, meeting table, laptop, desktop computer, printer, tablet, cables, projector.
Revisa el vocabulario en el siguiente video: School objects, subjects and building.
Forma impersonal del verbo Haber
There is y there are
Son dos estructuras equivalentes a la forma impersonal del verbo haber en tiempo presente: hay.
There is se utiliza con nombres contables en singular introducidos por los artículos indeterminados a / an o el número one y con nombres incontables.
There are se utiliza con nombres contables en plural.
Verbo «have»
Ahora que ya tenemos clara la teoría general del Present Simple en inglés, podemos pasar al verbo «have». Y es que con lo complicado que es el verbo tener en español te podrás dar cuenta de lo sencillo que es en inglés y no hay excusa posible para que lo uses mal.
Como ya marcamos, usar el verbo to have (tener) es mucho más sencillo en inglés: en vez de tener seis formas como nosotros en español, en inglés sólo tenemos dos: have y has, y esta última sólo se usa con él, ella y ello. ¡Más fácil, imposible!
Example: I have a brother / Tengo un hermano.
She has two sisters / Ella tiene dos hermanas. Es posible que encuentres “have” como auxiliar en la construcción de tiempos verbales como el presente perfecto, pero el verbo “have” solito significa: tener. El verbo “have” se puede contraer y queda “’‘ve”
Pronunciación
Cuando digas “have” o “has”, nunca pronuncies la «h» como si fuera la «j» del español. Recuerda que nuestra «h» es suave y que decimos /hhhavvv/ y /hhhas/.
Error común. No digas I’ve a dog. Cuando se trata del verbo have en el sentido de tener, no se puede contraer nunca. Tienes que decir: I have a dog.
Presente simple de ‘to have’ en forma negativa La estructura del “Simple Present” del verbo “to have” en forma negativa es:
Sujeto + do/does + not + have +….
Cuando se use el auxiliar éste debe concordar con el sujeto. En inglés británico es frecuente utilizar la forma contraída “haven’t” mientras que el inglés americano utiliza la forma “don’t have”.
En apoyo a tu aprendizaje te invito a revisar el siguiente video: Have / has Basics – ESL Present.
Artículos definidos e indefinidos
Todos conocemos lo que son los artículos, ¿cierto? Estos son los que acompañan a los sustantivos. En inglés, solo existen dos clases, los definidos e indefinidos; según si especificamos una cosa, persona o animal en concreto o no. Vamos a repasarlos. Let’s review them.
In English, there are three articles: a, an, and the.
Articles are used before nouns or noun equivalents and are a type of adjective.
The definite article “the” is used before a noun to indicate that the reader knows the identity of the noun. The indefinite article “a, an” is used before a noun that is general or when its identity is not known. There are certain situations in which a noun takes no article.
For the purposes of understanding how articles are used, it is important to know that nouns can be either count (can be counted) or noncount (indefinite in quantity and cannot be counted). In addition, count nouns are either singular (one) or plural (more than one). Noncount nouns are always in singular form.
For example, if we are speaking of water that has been spilled on the table, there can be one drop (singular) or two or more drops (plural) of water on the table. The word drop in this example is a count noun because we can count the number of drops. Therefore, according to the rules applying to count nouns, the word drop would use the articles “a” or “the”.
However, if we are speaking of water in general spilled on the table, it would not be appropriate to count one water or two waters — there would simply be water on the table. Water is a noncount noun. Therefore, according to the rules applying to noncount nouns, the word water would use no article or the, but not a. Following are the three specific rules, which explain the use of definite, and indefinite articles.
Rule #1 – Specific identity not known:
– Use the indefinite article “a” or “an” only with a singular count noun whose specific identity is not known to the reader. – Use a before nouns that begin with a consonant sound, and use “an” before nouns that begin with a vowel sound:
– Use the article “a” or “an” to indicate any non-specified member of a group or category.
I think an animal is in the garage.
We are looking for an apartment.
– Use the article “a” or “an” to indicate one in number (as opposed to more than one).
I own a cat and two dogs.
Use the article a before a consonant sound, and use “an” before a vowel sound.
A boy
an apple
Sometimes an adjective comes between the article and noun.
An unhappy boy
a red apple
The plural form of “a” or “an” is some.
Use some to indicate an unspecified, limited amount (but more than one).
An apple
some apples
Rule #2 – Specific identity known:
– Use the definite article “the” with any noun (whether singular or plural, count or noncount) when the reader knows the specific identity of the noun, as in the following situations:
– Use the article “the” when a particular noun has already been mentioned previously.
I ate an apple yesterday.
The apple was juicy and delicious.
– Use the article “the” when an adjective, phrase, or clause describing the noun clarifies or restricts its identity.
The boy sitting next to me raised his hand.
Thank you for the advice you gave me.
– Use the article “the” when the noun refers to something or someone that is unique.
The theory of relativity, the 2003 federal budget.
Rule #3 – All things or things in general:
– Use no article with plural count nouns or any noncount nouns used to mean all or in general.
Trees are beautiful in the fall. (All trees are beautiful in the fall.)
He was asking for advice. (He was asking for advice in general.)
I do not like coffee. (I do not like all coffee in general.)
– Additional Information Regarding the Use of Articles
When indicating an unspecified, limited amount of a count or noncount noun, use some.
I would love some coffee right now. (Not coffee in general, but a limited amount of coffee).
It may rain tomorrow. Some rain is good for the crops (a certain amount of rain, as opposed to rain in general).
There are some drops of water on the table (a limited number, but more than one drop).
Geographical names are confusing because some require the, and some do not.
– Use the with: United countries, large regions, deserts, peninsulas, oceans, seas, gulfs, canals, rivers, mountain ranges, groups of islands.
the Gobi Desert
the United Arab Emirates
the Sacramento River
– Do not use the with:
Streets, parks, cities, states, counties, most countries, continents, bays, single lakes, single mountains, islands. Japan Mt. Everest San Francisco Bay.
Revisa los siguientes videos para saber más de los artículos “a / an-the”:
Check the following videos for more on articles “a / an-the”:
Colores / Colors
Revisa los colores y el orden de los colores en las oraciones.
What is the difference between Color and Colour?
Both words mean the same thing and its spelling depends on the country where the word is written.
¿Cuál es la diferencia entre «color y colour»?
Ambas palabras significan lo mismo y su ortografía depende del país donde se escribe la palabra.
The word Color is used in the United States. The word Colour is used in the rest of the English-speaking countries (England, Australia, NZ etc.)
La palabra Color se usa en Estados Unidos. La palabra Color se utiliza en el resto de países de habla inglesa (Inglaterra, Australia, Nueva Zelanda, etc.)
The names of the more common colors in English: White, black, red, blue, brown, green, yellow, gray, pink, orange, purple, lilac, gold, silver, turquoise, pink, fuchsia, navy, maroon, olive
Los nombres de los colores más comunes en inglés: blanco, negro, rojo, azul, marrón, verde, amarillo, gris, rosa, naranja, violeta, lila, dorado, plateado, turquesa, rosa, fucsia, azul marino, granate, oliva.
Para más información de los colores y figuras revisa el siguiente video:
Word order with colors / Orden de palabras con colores
There are three ways that you can use a color in a sentence to describe something:
To Be + Color.
My car is blue.
Color + Noun.
The blue car is mine.
Color is the Noun.
Blue is the color of my car.
Do you know that, because colors give us more information about a person or a thing, they are adjectives in English? Light – Dark – Bright
You can also talk in shades (or intensity) of color in English by using such expressions as:
Light/pale is the opposite of Dark.
Bright: a strong color that is easy to see.
Helen has dark green eyes.
His light grey hair made him look very distinguished.
Her bright pink lipstick does not look good.
The words Pale, Light, Dark and Bright are placed before the color.
Colors + ISH
If you are not exactly sure how to describe a color, we normally use the suffix -ish. like Greenish (= approximately green but not exactly green)
The sunset is a beautiful pinkish-purplish color today.
His shirt is lightish blue in color.
Typical Things of each Color
The following is a list of things typically associated with each color:
- Red: Strawberry, Rose, Fire engine, Blood, Heart
- Orange: Pumpkin, Carrot, Basketball
- Yellow: Cheese, Sun, Butter, Lemon
- Green: Grass, Lettuce, Frog, Leaf, Lizard
- Blue: Sky, Ocean, Blueberry, Whale bullet Black: Bat, Night, Tire (tyre), Fly
- White: Paper, Sugar, Milk, Snow, Sheep
- Pink: Pig, Tongue, Cotton candy (Candy floss)
- Brown: Wood, Cigar, Earth, Acorn, Horse
- Grey / Gray: Rock, Lead, Dust, Mouse, Elephant
- Purple: Bruise, Grapes
Sustantivos plurales y singulares
Singular means only one. Plural means more than one. To make a noun plural, it is usually only necessary to add “s”. However, many irregular nouns add “es”.
The rules for spelling plural nouns are based on the letters at the end of the word. The next chart has the rules.
Verbo «have»
Here are some points to remember when using ‘have’ and ‘has’. Let’s start with the basics.
Aquí hay algunos puntos para recordar cuando use ‘have’ y ‘has’. Empecemos con lo básico.
They can both be used to show possession and are important in making the ‘perfect tenses’.
‘Had’ is the past tense of both ‘has’ and ‘have’.
have
Have is used with some pronouns and plural nouns:
‘I have a great English teacher.’
‘You have toothpaste on your chin.’
‘We have a meeting at 12.’
‘Nurses have a difficult job.’
has
Has is used with the third person singular. For example:
‘She has a great personality.’
‘He has a new haircut.’
‘The washing machine has a leak in it’.
‘It has a hole near the door.’
Contractions
I have = I’ve
you have = you’ve
we have = we’ve
they have = They’ve
he has = he’s
it has = it’s
Negative contractions
has not = hasn’t
have not = haven’t
had not = hadn’t
‘have’ and ‘has’ in questions
‘Have you been to Australia?’
‘Has Andrew left yet?’
‘Who has my pen?’
‘Has anyone seen my mobile phone?’
Conclusión
En conclusión, en esta clase identificaste que el verbo “have” significa tener, haber o tomar, en inglés en presente y se conjuga “have” o “has”.
Existe además una manera impersonal para hablar de haber con: “There is” y “there are”
Son dos estructuras equivalentes a la forma impersonal del verbo haber en tiempo presente y se denomina impersonal pues no se indica la persona que “tiene”.
Estas expresiones se utilizan para indicar, negar o preguntarse acerca del lugar en el que un elemento se encuentra situado y para expresar, desmentir o preguntarse acerca de la existencia de algo o alguien. Por otro lado, hablamos también de artículos definidos e indefinidos y marcamos que:
– Artículos indefinidos. Tienen dos versiones.
Primeramente, se usan delante de nombres contables y que estén en singular. Si vemos que está en plural pues no usamos dicho artículo.
La partícula A se emplea por delante de consonantes. Mientras que la partícula AN será aplicada en el caso contrario, con vocales de por medio o de una H que no se pronuncie.
– Artículos Definidos. Igualmente, se usan delante del sustantivo. En este caso es para especificar la persona, animal o cosa a la que nos referimos.
Pueden acompañar a un nombre en singular o plural, masculino o femenino. Algunos de los casos a resaltar, es que dicho artículo se emplea cuando nos referimos a una familia por su apellido, por ejemplo, a las nacionalidades, cosas que son únicas, instrumentos musicales, eventos históricos, momentos determinados del día o nombres propios de mares, ríos, cordilleras, islas, etc.
Nos dimos cuenta de que los sustantivos al igual que en español solo requieren de agregar “s” para formar plurales, pero que hay varias excepciones que es necesario repasar.
Has finalizado la sesión, ¡felicidades! Espero que esta haya sido una clase muy productiva, te invitó a seguir con el mismo esfuerzo y trabajar en las consignas de esta clase para un mejor desempeño.
See you next class!
Fuentes de información
- School objects, subjects and building. https://www.youtube.com/watch?v=KCMvUQSM1Qs
- Have / has Basics – ESL Present https://www.youtube.com/watch?v=IQyYGXPwRBQ
- Articles: a, an & the – English Grammar https://www.youtube.com/watch?v=kBrUgUpjMjU
- Definite and indefinite articles English Grammar https://www.youtube.com/watch?v=t9RnPfC2dPQ
- Introduction to tertiary colors, tints and shapes https://www.youtube.com/watch?v=1lYgcwmc4XU