Clase digital 4. En el salón de clases y en la oficina

Portada » Clase digital 4. En el salón de clases y en la oficina


En el salón de clases y en la oficina

Introducción

Welcome to class 4!

En inglés existen varias palabras de vocabulario indispensables para poder hablar sobre el salón de clase y la oficina y a continuación marcaremos algunas de las más básicas, pero además es importante dominar expresiones como el modo impersonal del verbo haber, para poder señalar lo que hay en un sitio específico, de otra manera solo aprenderemos palabras sueltas sin un propósito comunicativo, por tanto en esta clase podremos dominar ambos aspectos y lograr la competencia comunicativa.

Ready, le’s get into it.

Desarrollo del tema

  • Mobiliario y útiles del salón / Furniture and classroom utensils: Desk, table, chair, blackboard, white board, pen, pencil, pencil case, eraser, pencil, sharpener, compass, ruler, marker, TV screen, CD player, speaker(s), poster paper, highlighter.
  • Materiales y muebles de la oficina / Office furniture and materials: Office desk, office chair, meeting table, laptop, desktop computer, printer, tablet, cables, projector.

Check the vocabulary in the next video:

Forma impersonal del verbo Haber

There is y there are

Son dos estructuras equivalentes a la forma impersonal del verbo haber en tiempo presente: hay.

There is se utiliza con nombres contables en singular introducidos por los artículos indeterminados a / an o el número one y con nombres incontables. There are se utiliza con nombres contables en plural.

Tabla 1. Estructura afirmativa, negativa e interrogativa del There is y There are.

EstructureEstructureExamples
AffirmativeSingularThere isThere is a chair in my room.
Hay una silla en mi habitación.
AffirmativePluralThere areThere are a lot of birds in the sky.
Hay muchos pájaros en el cielo.
NegativeSingularThere isn’tThere isn’t a lift.
No hay ascensor.
NegativePluralThere aren’tThere aren’t dinosaurs in the world.
No hay dinosaurios en el mundo.
InterrogativeSingularIs there…?Is there a place to eat nearby?
Yes, there is.
¿Hay algún lugar para comer cerca? Sí.
InterrogativePluralAre there…?Are there any shops open today
No, there aren’t.

¿Hay tiendas abiertas hoy? No

Ahora que ya tenemos clara la teoría general del present simple en inglés, podemos pasar al verbo «have«. Y es que con lo complicado que es el verbo tener en español te podrás dar cuenta de lo sencillo que es en inglés y no hay excusa posible para que lo uses mal.

Como ya marcábamos, usar el verbo to have (tener) es mucho más sencillo en inglés: en vez de tener seis formas como nosotros en español, en inglés sólo tenemos dos: have y has, y esta última sólo se usa con él, ella y ello. ¡Más fácil, imposible!

Example:

  • I have a brother / tengo un hermano.
  • She has two sisters / Ella tiene dos hermanas.

Es posible que encuentres “have” como auxiliar en la construcción de tiempos verbales como el presente perfecto, pero el verbo “have” solito significa: tener.

El verbo “have” se puede contraer y queda “’ve”, veámoslo en la siguiente tabla:

Tabla 2. Presente simple afirmativo.

Forma largaForma corta
I haveI’ve
You haveYou’ve
He hasHe’s
She hasShe’s
It hasIt’s
We haveWe’ve
You haveYou’ve
They haveThey’ve
Pronunciación

Cuando digas “have” o “has”, nunca pronuncies la «h» como si fuera la «j» del español. Recuerda que nuestra «h» es suave y que decimos /hhhavvv/ y /hhhas/.

Error común

No digas I’ve a dog. Cuando se trata del verbo have en el sentido de tener, no se puede contraer nunca. Tienes que decir I have a dog.

Presente simple de ‘to have’ en forma negativa

La estructura del “simple present” del verbo “to have” en forma negativa es:

Sujeto + do / does + not + have + ….

Cuando se use el auxiliar éste debe concordar con el sujeto. En inglés británico es frecuente utilizar la forma contraída “haven’t” mientras que el inglés americano utiliza la forma “don’t have”.

Tabla 3. Presente simple negativo.

Forma cortaForma largaForma larga
I do not haveI don’t haveI haven’t
You do not haveYou don’t haveYou haven’t
He does not haveHe doesn’t haveHe hasn’t
She does not haveShe doesn’t haveShe hasn’t
It does not haveIt doesn’t haveIt hasn’t
We do not haveWe don’t haveWe haven’t
You do not haveYou don’t haveYou haven’t
They do not haveThey don’t haveThey haven’t

To check the pronunciation, watch the following video:

Artículos definidos e indefinidos

Todos conocemos lo que son los artículos, ¿cierto? Estos son los que acompañan a los sustantivos. En inglés, solo existen dos clases, los definidos e indefinidos; según si especificamos una cosa, persona o animal en concreto o no.

Let’s review them.

In English there are three articles: a, an, and the. Articles are used before nouns or noun equivalents and are a type of adjective. The definite article “the” is used before a noun to indicate that the identity of the noun is known to the reader. The indefinite article “a, an” is used before a noun that is general or when its identity is not known. There are certain situations in which a noun takes no article.

For the purposes of understanding how articles are used, it is important to know that nouns can be either count (can be counted) or noncount (indefinite in quantity and cannot be counted). In addition, count nouns are either singular (one) or plural (more than one). Noncount nouns are always in singular form.

For example, if we are speaking of water that has been spilled on the table, there can be one drop (singular) or two or more drops (plural) of water on the table. The word drop in this example is a count noun because we can count the number of drops. Therefore, according to the rules applying to count nouns, the word drop would use the articles “a” or “the”.

However, if we are speaking of water in general spilled on the table, it would not be appropriate to count one water or two waters — there would simply be water on the table. Water is a noncount noun. Therefore, according to the rules applying to noncount nouns, the word water would use no article or the, but not a.

Following are the three specific rules which explain the use of definite and indefinite articles.

Check the following videos for more on articles “a / an-the

Colores / Colors

What is the difference between Color and Colour?

Both words mean the same thing and its spelling depends on the country where the word is written. The word Color is used in United States. The word Colour is used in the rest of the English-speaking countries (England, Australia, NZ etc.)

The names of the more common colors in English: White, black, red, blue, brown, green, yellow, gray, pink, orange, purple, lilac, gold, silver, turquoise, pink, fuchsia, navy, maroon, olive.

For information on the colors and shades check:

What is the difference between Gray and Grey?

  • The same as with the difference between color and colour, it depends on the country.
  • The word Gray is used in The United States.
  • The word Grey is used in the rest of the English-speaking countries (England, Australia, NZ etc.).

Word order with colors

There are three ways that you can use a color in a sentence to describe something:

  • To Be + Color. My car is blue.
  • Color + Noun. The blue car is mine.
  • Color is the Noun. Blue is the color of my car.

Did you know that, because colors give us more information about a person or a thing, they are adjectives in English?

Light – Dark – BrightYou can also talk in shades (or intensity) of color in English by using such expressions as:

Light / pale is the opposite of Dark.

Bright: a strong color that is easy to see.

  • Helen has dark green eyes.
  • His light grey hair made him look very distinguished.
  • Her bright pink lipstick does not look good.

The words Pale, Light, Dark and Bright are placed before the color.

Colors + ISH

If you are not exactly sure how to describe a color, we normally use the suffix -ish.

like Greenish (= approximately green but not exactly green)

  • The sunset is a beautiful pinkish-purplish color today.
  • His shirt is lightish blue in color.

Typical Things of each Color

The following is a list of things typically associated with each color:

  • Red: Strawberry, Rose, Fire engine, Blood, Heart
  • Orange: Pumpkin, Carrot, Basketball
  • Yellow: Cheese, Sun, Butter, Lemon
  • Green: Grass, Lettuce, Frog, Leaf, Lizard
  • Blue: Sky, Ocean, Blueberry, Whale
  • Black: Bat, Night, Tire (tyre), Fly
  • White: Paper, Sugar, Milk, Snow, Sheep
  • Pink: Pig, Tongue, Cotton candy (Candy floss)
  • Brown: Wood, Cigar, Earth, Acorn, Horse
  • Grey / Gray: Rock, Lead, Dust, Mouse, Elephant
  • Purple: Bruise, Grapes

How many more things can you add to each color?

Imagen 1. Colores

Conclusión

Pudimos en esta clase identificar que el verbo “have” significa tener, haber o tomar, en inglés en presente y se conjuga “have” o “has”.

Existe además una manera impersonal para hablar de haber con “there is” y “there are” son dos estructuras equivalentes a la forma impersonal del verbo haber en tiempo presente y se denomina impersonal pues no se indica la persona que “tiene”. Estas expresiones se utilizan para indicar, negar o preguntarse acerca del lugar en el que un elemento se encuentra situado y para expresar, desmentir o preguntarse acerca de la existencia de algo o alguien.

Por otro lado, hablamos también de artículos definidos e indefinidos y marcamos que:

  • Artículos indefinidos. Tiene dos versiones. Primeramente, se usan delante de nombres contables y que estén en singular. Si vemos que está en plural pues no usamos dicho artículo. La partícula A se emplea por delante de consonantes. Mientras que la partícula AN será aplicada en el caso contrario, con vocales de por medio o de una H que no se pronuncie.
  • Artículos definidos. Igualmente, se usan delante del sustantivo. En este caso es para especificar la persona, animal o cosa a la que nos referimos. Pueden acompañar a un nombre en singular o plural, masculino o femenino. Algunos de los casos a resaltar, es que dicho artículo se emplea cuando nos referimos a una familia por su apellido, por ejemplo, a las nacionalidades, cosas que son únicas, instrumentos musicales, eventos históricos, momentos determinados del día o nombres propios de mares, ríos, cordilleras, islas, etc.

Esperando que esta haya sido una clase muy productiva, te invitó a seguir con el mismo esfuerzo y trabajar en las consignas de esta clase para medir tu desempeño.

See you next class!